جمعه، خرداد ۱۵، ۱۳۸۸

سنگ کاغذ قیچی

آقای جنتی،

ما بچه که بودیم، یک بازی می‌کردیم اسمش بود سنگ-کاغذ-قیچی یا همان حجر-ورق-مقص عربی. اگر در این بازی همیشه کاغذ بیارید، رقیب هم همیشه قیچی می‌آورد و شما بازنده هستید. بد هم بازنده هستید. به این می‌گویند استراتژی خالص. اگر بخواهید برنده باشید، یا دست کم بد جور نبازید، باید از استراتژی مختلط استفاده کنید. یعنی اینکه از سنگ و کاغذ و قیچی باید به یک میزان استفاده کنید. طوریکه رقیب نتواند حدس بزند این دست کدام را بازی خواهد کرد. اینطوری اگر برنده نشوید، بازنده هم نخواهید بود.

احتمالاً شما چون دوران کودکی و نوجوانی را به عبادت و طی کردن مدارج ذهد و تقوی گذراندید بنابرای از وجود این بازی بی اطلاع هستید. برای همین است که باز هم آن استدلال غلط همیشگی را در خطبه‌های نماز جمعهٔ امروز به کار بردید:

کسی که دشمن از آن حمایت کند بد است. کسی که دشمن بدش را بخواهد خوب است.

این تنها وقتی درست است که دشمن شما هم مثل شما ساده فکر کند.اما دشمن شما در کودکی حتماً سنگ کاغذ قیچی بازی کرده. پس اگر دشمن و بد خواه شما باشد، می‌داند که چطور شما را وادار کند که در مشت او بازی کنید. کافی است خلاف آرزویش را با شما در میان بگذارد. همه چیز مرتب خواهد بود!

پیشاپیش به خاطر غلطهای دیکته‌ای پوزش می‌طلبم. من در دوران کودکی و نوجوانی به جای مشقِ املاء سنگ-کاغذ-قیچی بازی می‌کردم.

۱۵ نظر:

Sonia گفت...

يه چيزي
اگه دشمن بگه خوبه بده =نقيض حرف ما
اگر دشمن بگه بده بده=2 بار نقيض حرف ما
اگر دشمن بگه خوبه بده= 3 بار نقيض حرف ما
ظاهرن هر چي تعداد نقيض رو بالا ببريم حرف هوشمندانه تر ميشه!
پس سومي از همه همو شمندانه تره!!!
مي توني ادامه بدي...
در ضمن دشمن و دوست افراد مختلف خيلي با هم فرق داره پس استدلالت كار نمي كنه

Sonia گفت...

در ادامه هم بگم مثلن با اين استدلال تو
كسي نبايد فيزيك هسته اي فيزيك اتمي
مهندسي هسته اي و از اين رشته ها بخونه
چون اونا دوست ندارن!!!

Unknown گفت...

اقای فهیم!
اساس خوبی و بدی در اسلام مشخصه انکه ممالک خوب و بد ویژگی دارند و ملاک خوبی سخن اینو ان نسیت.
به نظر می رسه شما وقتی رو که می بایست صرف دروس بینش اسلامی می کردین صرف سنگ کاغذ قیچی کردین.:\

صاحب بیغوله گفت...

به سونیا: نتیجه‌ی حرف پینوکیو اینه که ما مستقل از اینکه اونا چی می‌گن کار خودمون رو می‌کنیم. خودمون عقل داریم تصمیم می‌گیریم. نباید که بشیم قضیه‌ی پدر و پسر و خرشون!

به ایزولده: حرف شما هم درسته ولی تناقضی بین حرف شما و پینوکیو نمی‌بینم. پینوکیو هم همینو می‌گه، ما چیکار به کار غربیا داریم (تازه بماند که واقعا دشمن هستن یا نه) .ولی از حرف شما می‌تونم نتیجه بگیرم آقای جنتی دارن اشتباه می‌کنن.

Unknown گفت...

:\
عمو جان من درستی و نادرست بودن را در اسلام می جووییم
اقای جنتی گفتند
من هم با توجه به مراجعاتم مصداق قبطیان را در دوستان غربی یافتم یکی از این مصادیق: اسلام ستیزی و اسلام زدایی است
به نظر می رسد همین بس باشد
با کمال تاسف شما اشتباه متوجه شدید

صاحب بیغوله گفت...

فکر کنم شما درست متوجه منظور من و پینوکیو نشدید. آقای جنتی گفتند که چون دشمن همیشه بد ما را می‌خواهد لذا هر چه که به ما گفتند ما باید برعکسش را انجام بدهیم و این خیلی بدیهی و روشنه.

پینوکیو هم می‌گه که دشمن ما لزوما خنگ نیست. اگه ببینه ما همیشه برعکس حرفاشو گوش می‌کنیم و به نفعمون تموم می‌شه دفعات بعد به ما عکسشو (درستش رو) می‌گه تا ما فکر کنیم بازم باید برعکسشو انجام بدیم و به باد فنا بریم.

تا اون‌جا که من اطلاع دارم قبطیان اسلام زدا نبودن. یهودی زدا بودند. اگرم بگیم که اسلام منظور راه حقه و ... . مگه مسیحیت دین آسمانی نیست؟ خود شما اگر یکی را ببینید که ادعای دین جدید بکنه چی بهش می‌گید؟ درسته توی کتاباشون آمدن دین اسلام بوده، ولی نه دینی که ۷۲ تا فرقه داره و از این ۷۲ تا همشون دارن می‌زنن توی سرهم. باید بهشون حق داد اگه براشون دیدنش سخته. اگه قرار بود اسلام الان درست توی مسیر مشخصش باشه ما امام زمان می‌خواستیم چی‌کار؟ چرا اما خمینی (ره) گفتن در زمان حضور عده‌ای از مراجع تقلید بر علیه مهدی موعود شمشیر آخته می‌کنند؟ ما حتی خودمونم راه حق و باطل رو گم می‌کنیم، بعد انتظار داریم یکی از خارج از ما خوشش بیاد؟

Sonia گفت...

تا جاييكه من شنيدم از جنتي(شايدم من اشتباه مي كنم) گفتش كه دشمن به ما مي گويد راي نده بعدش بقيه حرفاش كه شما گفتين
به نظرم بيشتر منظورش اين بود كه راي بدين
اين فرق مي كنه با اينكه فقط يه تيكه از حرفش رو بگين

استدلال پينوكيو هم قبول من يه برداشت ديگه كردم اول

نیلوفر گفت...

من کلاً موافقم!این بر می گرده به این که اساتید واحد جبر و احتمال و منطق رو پاس ننموده اند!
شما اما فکر کنم ادبیات و زبان فارسی رو پاس کرده باشید!منتها با 11-12!(چشمک)

Unknown گفت...

من یقین دارم که با حکومت ناب محمدی فاصله داریم
من از شما سوالی دارم به نظر شما چرا غربیان برای روی کار امدن یه کاندیدا انقدر تلاش می کنند؟ در او چه دیدن؟ ایا انها کارامدی وی را جهت اصلاح امور به نفع مارا می خواهندیا نکته نهفته ای وجود دارد؟
(من تا الان طرف دار هیچ کس نیستم:\)

صاحب بیغوله گفت...

من و پینوکیو و احتمالا سونیا و خانم نیلوفر منظورمون همینه

شما فرض کنید خارج هستید. و میخواهید آقای ایکس به جای آقای وای رای بیاره. شروع میکنید حمایتتون رو از آقای ایکس اعلام میکنید. بعد مردم میگن اینا یه دلیلی داره که از آقای ایکس حمایت میکنند و میرن به آقای وای رای میدن تا حال شما گرفته بشه. انتخابات بعدی بین آقای دبلیو و وی انجام میشه. شما خارجی هستید و منافعتان میگه آقای وی بهتره. چی کار میکنید؟ مثل دفعه قبل صراحتا طرفداری از آقای وی میکنید تا بقیه بروند به دبلیو رای بدن؟ ولی من باشم یه کار دیگه می کنم می گم به آقای دبلیو رای بدین بعد مردم با استدلال شما میرن به وی رای میدن و من بدجنس به هدفم می رسم.

نتیجه : ما باید مستقل از اینکه دشمنمون چی میگه تصمیم بگیریم. باید هوشمندانه رفتار کنیم. اگر همیشه مخالف اونا عمل کنیم اونا میتونن سو استفاده بکنن.

Alireza گفت...

isolde گفت:"عمو جان من درستی و نادرست بودن را در اسلام می جووییم"
درستي يا نادرستي احكام اسلام را در چي مي جوييد؟ و كداو ويرايش اسلام؟

حوا گفت...

خوووووب بود!
جمله آخرش از همه بهتر!

Unknown گفت...

عمو علیرضا :
من اسلامم بعد از انقلابی و جوی نیست
همیشه یه جوره چون مرجعم حرف این و ان نیست و الحمدلله هم بر اساس جو نیست
قران سنت اهل بیت نهج البلاغه عمو اسلامی که با دست بندگان ویرایش بشه اخر عاقبتش می شود دوروویی اگه من لیاقت ویرایش داشتم یا 13 امامی می شدیم یا من اخرین پیامبر بودم
من میگم اینکه یه ادمی با تمام وجه ی سیاسی نامه ای بنویسه به سران عرب و خود او به رای ملت احترام نگذارد و جای مردم تصمیم بگیرد این هم خطر ناکه (حسن) چراکه او هم به منافع ملت کاری نداره و داره شاهی خودشو می کنه
اینکه همین ادم از یک کاندیدا حمایت کنه و نامزد هم راه خود و او را یکی بدونه جای بحث داره
لازم به ذکره که من با اعلام مفاسد اقتصادی توسط قوه مجریه مخالفم چرا که شرعا و حقا مسئول نیست
(اگر مو ضوع نامه نوشته شده کذب بود خمدش و یا دوستانش اعلام می کردند)

Unknown گفت...

با توجه به عرایضم مطلبی از نهج البلاغه
امام علی ع:هر کسی از کردار قومی خرسند باشد مانند کسی است که در ان کردار با انان همراه است و برای هر کس که در یک کار باطل وارد می شود دو گناه است: گناه عمل به ان و گناه رضایت به ان.
(ابته دوستان مخالف به راحتی این و به خودم می توانند برگردوونن چون خوب و بد الا گمه:)))

Unknown گفت...

سلام!
توی شهر ما دشمن به کسی میگن که به هیچ عنوان خیر و صلاح شما مدنظرش نیست(درواقع نمی خواد) پس اگه خودمونو به کوچه علی چپ نزنیم(اخه می گن بن بست شده)می فهمیم که منظور شیخمون چیه!