شنبه، آذر ۱۰، ۱۳۸۶

طالع بر حسب پنج مولفهء‌اصلی

به متولدین ماهای مختلف خصوصیات مختلف نسبت داده می‌شود. حتی بعضیها ادعا می‌کنند که از روی زمان تولد، می‌توانند به خصوصیات اخلاقی یک نفر پی ببرند. برایم همیشه این سوال بوده که چقدر این موضوع با مشاهدات تجربی سازگار است. به نظرم عجیب نیست که خلق و خوی ما تابعی از زمان تولد باشه. بالاخره زمان تولد خیلی چیزها رو تعیین می‌کنه. دمای هوا، غذا، میزان هورمونهای بدن مادر و خیلی چیزهای دیگه در طول سال و فصل به فصل تغییر می‌کنند و می‌توانند روی ما تاثیر بگذارند. اما تا حالا یک مشاهدهء تجربی ندیده بودم که این موضوع رو تایید یا تکذیب کنه. یعنی اینکه بیاد بیشبینی شخصیت با استفاده از زمان تولد رو با نتیجه‌ء یک تست روانشناسی مقایسه کنه.
تا این که چند وقت پیش یک وبسایت دیدم که تلاش می‌کرد این دوتا رو به هم ربط بده. برای اینکار از تست پنج مولفه‌ای استفاده کردند که شخصیت آدم رو به پنج مولفهء اصلی تقسیم می‌کنه. تست رو انجام می‌دهید و نتیجه رو می‌گیرید. بعد اگر بخواهید نتیجهء تست رو با یک شخصیت نوعی ماهی که در اون متولد شدید مقایسه می‌کنه و به شما می‌گه که چقدر شبیه اون هستید. مال من که مطلقا شباهتی نداشت. ولی خوب با این یکدونه نتیجه نمیشه گرفت.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

من هم تبیین مشابه می کردم. مشکوک ه ولی جذاب. ضمن این که گاهی به رغم شواهد مخالف شواهد موید این قدر می شه که هنوز فکر کنی ممکن ه درست باشه