چهارشنبه، مرداد ۱۱، ۱۳۸۵

Fratricide

سیرین واسان -- رییس فعلی مرکز بین‌المللی فیزیک نظری (آی سی تی پی) -- از عربستان سعودی دیدار می‌کند تا موجب افزایش همکاری بین مرکز و مراکز تحقیقاتی عربستان سعودی شود. گویا از او استقبال گرمی به عمل میایید. در حالیکه به عبدالسلام - - بنیان گذار مرکز و اولین مسلمانِ برنده جایزه نوبل -- حتی اجازه ورود به خاک عربستان برای بجا آوردن مناسک حج داده نمی‌شود.
حسین فهیم در مقاله‌ای (انگلیسی) این موضوع را بررسی کرده است. او شخصاً یکی از شخصیتهای مورد علاقه من است. آدم اجتماعی و خوش صحبتی است که خوب می‌نویسد و استدلال می‌کند.
شاید نتیجه کلی تری هم بتوان از این داستان گرفت. در جوامع اسلامی رسم بر این است که اول به تفاوتها نگریسته شود و بعد در صورتی که فرقی وجود نداشت، به نکات اشتراک. تقریبا همیشه هم تفاوتها به اندازه‌ای است که هرکز اجماعی حاصل نشود. اما مشکل بزرگ اینجا است که از دید مسلمانان افتراق گناهی نا بخشودنی است و مجازات مرگ دارد، تا حدی که خیلی وقتها دست دوستی به سوی دشمن مشترک دراز می‌شود تا دیگری از صحنه خارج شود.
ثال واضح آن را می‌توان در جهت گیری اعراب نسبت به حزب‌الله لبنان یا شیعیان عراق دید . این به اصطلاح مسلمانان، خیلی کمتر از اروپاییهای کافر برای مسلمانان لبنانی دل می‌سوزانند. البته این ایراد به خود ما هم وارد است. ما هم خیلی از فرق اسلامی را خارج از اسلام و مستحق مرگ می‌دانیم.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

ye zarbol masal ke hamishe karbord dare ine ke kerm az khode derakhte, dishab dastam vanilla sky ro negah mikardam, ye ja goft ke pasokh be 99 ta soal az 100 ta soal ye kalamast:" pool". dalili ke baes mishe tarafdaar haye iran keshvar hayi mesle venezuela angoola va mongola bashan. hala hey biaim jaar bezanim ke eslam dar khatare , ya daran too lobnan mellat ro salakhi mikonan, ta zamani ke eghtesade donya ro eghtesade america begardoone va ta zamani ke eghtesade america ro chand nafar yahoodi begardoonan injoor adam koshi ha chizi bishtar az ye etefaghe sade nist. midooni roozi chand nafar bar asar tasadof haye jade i mimiran? khob inam roosh!