پنجشنبه، آذر ۰۹، ۱۳۸۵

گرافِ صومعه

کلیک کنید
ساموئل سمپسون برای پایانامه دکتریش به یک صومعه می‌رود و روابط بین راهبان را بررسی می‌کند. در همین زمان، مجمع واتیکان شماره دو تغییراتی در آیین مسیح ایجاد می‌کند که زندگی راهبان را تغییر می‌دهد. واضح است مثل هر وقت و هر جای دیگری، دو دستگی ایجاد می‌شود. بعضیها شیوه‌های گذشته را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر طرفدار تغییرات هستند. این چند دستگی را در شکل می‌توانید ببینید. طبیعی است که بین این دسته‌ها هم در گیریهایی پیش می‌آید که باعث می‌شود عده‌ای اخراج شوند و عده‌ای با پایِ خودشان صومعه را ترک کنند.
کار قشنگی است که الان به عنوان یک مثال استفاده از شبکه‌ها (گرافها) در علوم اجتماعی استفاده می‌شود، داده‌های عجیب و غریبی هم ندارد.
وقتی آدم کارهایی مانند این را می‌بیند، می‌فهمد که جامعه‌شناسی هم مانند فیزیک و شیمی است. منتهی بجای کار کردن با موجودات بی‌روحی مثل الکترونها با جانورِ هیجان انگیزی به نام انسان سر و کار دارد.
در این شکلی که می‌بینید، هر دایره یک راهب است و خطها رابطهء بین راهبان را نشان می‌دهند. روی شکل کلیک کنید تا شبکه را در زمانهای مختلف، قبل و بعد از تغییرات، ببینید.شکل را از اینجا برداشتم.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام وبلاگ قشنگی دارین وقت ما رو برای دیدنش خیلی گرفت
راستی عکس های وبلاگ هم کار خودتونه؟
والسلام
atlasi_313

ناشناس گفت...

آره حق با شماست

ناشناس گفت...

آقای دکتر پینوکیو! مسیح رو با سین می نویسند نه با صاد!! من و فرنوش فقط بلد نبود نبودیم بنویسیم
Guest
که اون رو هم به لطف شما یاد گرفتیم.
پیشنهاد می کنم هفته ای یک روز به جای آی پی ام و دانشگاه شریف تشریف ببرید دبستان املا یاد بگیرید!!! در ضمن هر وقت املا یاد گرفتید نوشته های قبلی تون رو هم بازبینی بفرمایید!!!