یکشنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۸۵

فرایند تکاملیِ دین: پلیس مجانی

مهدی به نقل از هژیر به نقل از دانیل دِنِت مطلبی در بارهء فرایند تکاملِ دین نوشته است. سوال اینست که مزیتِ تکاملیِ دین برایِ دینداران چی بوده که اینطور فراگیر شده است و پاسخ ذکر شده اینست که لازم نیست مزیتِ تکاملی برایِ دین وجود داشته باشد. دین قابلیتِ این را دارد که خود را تکثیر کند بدونِ اینکه نفعی به دینداران برساند. چون یک فرد دیندار از همه چیزش به خاطر گسترشِ ارزشهای دینی‌اش می‌گذرد.
اما استدلالهای دیگری هم وجود دارد که می‌گویند دین برای دینداران فایده دارد. مثلا اینکه دین شیوه‌ای است برای ارزشگزاری اصول اخلاقی و وادار کردن مردم به پیروی از آنها. خدایی وجود دارد و نامه اعمالی و بهشت و جهنمی. اگر انسان خوبی باشید به بهشت می‌روید و اگر بدی کنید به جهنم. این خدا همیشه و در همه حال شاهد اعمال است و هیچ چیز از دیدش مخفی نمی‌ماند. این موضوع خود بخود باعث افزایش شانس بقای یک جامعه دیندارمی‌شود. حالا اگر این پلیس دایمی و نامرئی و مجانی را نداشته باشیم، باید با یک پلیس معمولی و هزینه‌بر را جایگزینش کنیم. یک مثالش هم خودمان هستیم. به نظر من آمار جرم و جنایت در ایران نسبت به توانایی پلیس خیلی پایین است. اگر امشب بخوابیم و فردا بیدار شویم و هیچ ایرانیی دین نداشته باشد، فکر نمی‌کنم که سنگ روی سنگ بند بماند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

تمام سیستم های تحولی که من می شناسم پس از مدتی پیر می شودند و خودشان خودشان را نابود می کند. عمر جامعه ی دیندار چه اندازه است؟

ناشناس گفت...

آمار جرم و جنایت در ایران نسبت به توانایی پلیس پایین است؟ واقعاً فکر می‌کنی امکان داشت که توی یه حکومت فاشیستی با حضور پررنگ نظامی‌ها توی خیابون و همه‌ی قسمت‌های زندگی فردی و اجتماعی و با سرکوب شدید اجتماعی و فرهنگی که شاهدش هستیم آمار جرم و جنایت از اینی که هست هم بیشتر باشه؟ تعریف شما از کم بودن چیه و به چه چیزی می‌گید زیاد؟ یکی از ما دو تا (من و شما) دچار مشکل شدید در درک واقعیات هستیم و این مشکل در ایران واقعاً زیاده.