پنجشنبه، دی ۲۱، ۱۳۸۵

آیا هوش زیباست؟

Carnevale di venezia, first of march, 2003.

هوش یک مزیت تکاملی است. انسانهای باهوشتر شانس بقای بالاتری دارند. زیرا که می‌توانند خودشان را با شرایط بهتر وقف دهند و فرزندان بیشتر و سالمتری بزایند (البته به غیر از یک سری استثنائات).
از طرفی هر آنچه که برای ما بهتر است به چشم ما زیباتر می‌آید. مثلاً یک زن با اندام متناسب جذابتر از زنی چاق است. دست بر قضا، چاقی علامت سلامت جسمانی نیست و معمولاً ا فراد چاق به مراتب بیشتر از افراد لاغر در معرض بعضی بیماری هایی مثل ناراحتیهای قلبی هستند. در نتیجه شانس بقای خودشان و فرزاندانش ممکن است کمتر باشد. یا مثال مردانه‌اش، مردهای ورزیده ممکن است جذاب تر بنظر برسند. این ورزیدگی علامت سلامت و قدرت جسمانی است که خود به خود شانس بقا را افزایش می‌دهند. چنین مردی صاحب فرزندانی سالم و قوی خواهد شد و به خوبی از آنها مراقبت و نگهداری خواهد کرد.
حالا سوال من این است که آیا هوش بیشتر باعث می‌شود که یک شخص جذابتر یا زیبا‌تر بنظر آید همانطور که تناسب اندام زیبا است؟

۴ نظر:

ناشناس گفت...

ببخشید پینوکیو جان! من هرچی فکر کردم نفهمیدم که این عکس چه ربطی به نوشتت داشت!! در ضمن آدم های باهوش اونقدر باهوش هستند که بلد باشند خودشون رو جذاب نشون بدن!

ناشناس گفت...

هوش یک مفهوم مجردست که از آثارش می توان به آن پی برد... غالبا افراد باهوش تر آثار بهتر و زیباتری در زندگی فردی و اجتماعی خودشان به وجود می آورند. و همین سبب می شود اگر بخواهیم از دیدگاه زیبایی شناسانه بررسی کنیم، بگوییم هوش موجب آفرینش زیبایی می شود و زیبایی چیزی است که توجه انسان ها را به طور مثبت جلب می کند.

ناشناس گفت...

kamelan hoosh in tavanaii ro dare!

ناشناس گفت...

راستش را بخواهی من هر وقت آدم خیلی کج و کوله ای را می بینم در نا خودآگاهم احساس می کنم آدم با هوشیست...!